III
dio
“LIJEPO
JE IMAT’ SVOJU ČARŠIJU“
Daleka istorija ovog kraja je begovska i
esnafska, novija antifašistička, nedavna srpsko nacionalistička a današnja u
pokušaju betoniranja stanja republike im stečenog u krvi komšijske. Nijedna do
kraja uspjela ovaj grad potpuno izmjeniti, pa nadati se je da će tako biti i
ovog puta. Evropa je isuviše bliza i privlačna da bi se mogla vidjeti obećana
šumadijska brdašca.A zemlja se ne može iščupati i nakalemiti na nešto što je
već suho. San Velike Srbije je mrtvo truplo bez soka na kojem su svi kalemi
izumrli, a oni koji su ih postavili već upisani kao najsmrdljiviji talog
balkanske i evropske kanalizacije.
Autor:
Nihad Krupić
Ja sam se sasvim slučajno rodio u Bosanskoj
Dubici 25 februara 1961 godine u 10:30 ujutro, u gradskoj bolnici
pod nadzorom babice Katice. Ova žena iz susjedne preko Une,Hrvatske Dubice,
svima znana kao Kaja, je porodila na hiljade djece i postala jedna vrsta
porodiljske institucije, spominjana i dan danas širom svijeta gdje god je
dubičana. Nekoliko godina prije mog rođenja
u ljeto 1958 godine moja majka je došla iz Bihaća u Bosansku Dubicu u posjeti
svojoj sestri Hafi. I onda upoznala mog oca , rodom iz Kamengrada kod Sanskog
Mosta koji je isto tako došao na kratko obići svoju sestru, samo kojih stotinu
metara dalje. Ašik po ašik, rodila se ljubav i odluka da nastave zajednički
život u gradu gdje su se i zavoljeli. Majčinim oštrim i ponosnim krajiškim
porijeklom i očevim poštenjem i brigom za familiju, te uticajem prijatnosti
dubičkog života, formirao se moj karakter. Stari dubičanci su mirni,
gostoljubivi, dobre zanatlija, pomalo spori i ne baš poletni ljudi, koji su
znali podobro uživati u životu. Nisu rado prihvatali novonaseljene. „Došle“ ,kako
su ih zvali, su se morali godinama dokazivati dok ih je čaršija prihvatila.
Ovaj posljednji bosanski grad na
rijeci Uni je uvijek bio na raskršću velikih imperija. I danas postoji legenda kad
horoz zapjeva u Leptihoru, starom dubičkom naselju, u tri carstva se čuje. Tolika
je nekad bila blizina utaborenih vojski. Stanovništvo koje je znalo u jednom
danu promjeniti više vladara, izgradilo je način privikavanja na sve sisteme i društva i
bez velikih poteškoća se provlačilo kroz otomansko, austrougarsko i doba svih
pet Jugoslavija. Daleka istorija ovog kraja je begovska i
esnafska, novija antifašistička, nedavna srpsko nacionalistička a današnja u
pokušaju betoniranja stanja republike im stečenog u krvi komšijske. Nijedna do
kraja uspjela ovaj grad potpuno izmjeniti, pa nadati se je da će tako biti i
ovog puta. Evropa je isuviše bliza i privlačna da bi se mogla vidjeti obećana
šumadijska brdašca. A zemlja se ne može iščupati i nakalemiti na nešto što je
već suho. San Velike Srbije je mrtvo truplo bez soka na kojem su svi kalemi
izumrli, a oni koji su ih postavili već upisani kao najsmrdljiviji talog
balkanske i evropske kanalizacije.
Obične građane nije
interesovala politika. Lijepo su živjeli, osjećali se u pravom smislu
evropljanima i bez neke silne ljubavi za bilo kojim političkim pravcem
nastavljali tradiciju svojih predaka u nadživljavanju svih vladara, vojski i
sistema koje su dolazile bukom topova i jurišem pješadije i konjice a odlazile
skidanjem izbledjelih zastavi sa jarbola. Sjećam se momenta kada je srpska
vlast postavila, oko 10 metara ganjc novu srpsku trobojnicu sa velikim 4S ,1991
godine ispred opštine a malo manje na svim ulaznim punktovima u grad. Jedna je došla
samo kojih stotinu metara od moje kuće na prijedorskoj cesti. Gledao sam danima
tu zastavu pokušavajući da proniknem u dio srpskog mentalnog sklopa gdje stoji
šta uraditi kada se digne ta zastava i šta će se desiti kada se skine. Prošlo
je od tog dana 15 godina i ovog ljeta dok sam sjedio ispred svoje kuće i gledao
izblijedelu i otrcanu trobojnicu bez ikakvih simbola, na momenat sam poželio
ostaviti tu zastavu da visi dok god je grada, Neka svjedoči o nasramnijem
dijelu srpske historije u kojem je prvo grad preimenovan u Kozarsku Dubicu, izmjenjena imena svih ulica i institucija koja
nisu nosila srpska imena. Čak i ime moje ulice, 8 mart je promjenjeno.Iz
politike, privrede, policije, teritorijalne odbrane odstranjeni svi kadrovi nesrpske
nacionalnosti. I poslije toga više nije bilo grada, nego poligon za ispitivanje
srpskog nacionalizma i šovinizma u ubijanju, pljačkanju, zastršivanju,
prebijanju, odvođenju u logor, rušenju džamija i katoličke crkve i na kraju
progonu nesrpskog stanovništvo. A onda su gurnuli svoju mladež na
ratišta širom Bosne i Hercegovine odakle se vraćala u kovčezima i punila
dubička groblja.
U tim godinama je
potisnuta potpuno slavna antifašistička prošlost kozarske epopeje i borbe golorukog naroda Potkozarja protiv njemačkih
nacista i njihovih sluga. Od prve ustaničke puške srpsko seosko stanovništvo je
bilo potpuno predano partizanskoj tradiciji sve do dana dok se nisu početkom
rata u Hrvatskoj 1991 preko noći pojavili nepoznati šuberaši sa sjajnim
kokordama, opasani mitraljeskim redenicima i dugim bajonetama na kojima bi ima
pozavidjela i glumačka ekipa našeg najgledanijeg filma svih vremena „Bitka na
Neretvi“. Nekoliko mjeseci prije samog napada na Sarajevo i početka agresije na
Bosnu i Hercegovinu, i zrak je postao težak za udisati. Pogledi komšija su
prestali biti prijateljski. I kako god je sa ratišta Gradačca ili Bihaća, gdje
je bila raspoređena dubička srpska vojska, dolazila vijest o gubicima tako je
omča oko našeg vrata stezana jače. Sva ta histerija srpskog šovinizma nije
zahvatila kompletnu masu dubičkih Srba . Grad je relativno pošteđen velikih razaranja
i genocida koji se desio samo tridesetak kilometara dalje u Prijedoru i
Kozarcu.
U smirivanju krvožednih srpskih komadanata ovog kraja pozitivnu i časnu ulogu je odigrao tadašnji načelnik opštine prof. Nikola Karan, koji je samo godinu po izbijanju rata umro kod kuće u 44. godini pod veoma sumnjivim okolnostima. Njegovu javnu izjavu da će prije stati isred poštenog muslimanskog gradjanina ovog grada nego pokvarenog Srbina mu je najvjerovatnije došla glave.
U smirivanju krvožednih srpskih komadanata ovog kraja pozitivnu i časnu ulogu je odigrao tadašnji načelnik opštine prof. Nikola Karan, koji je samo godinu po izbijanju rata umro kod kuće u 44. godini pod veoma sumnjivim okolnostima. Njegovu javnu izjavu da će prije stati isred poštenog muslimanskog gradjanina ovog grada nego pokvarenog Srbina mu je najvjerovatnije došla glave.
U skoro dvije godine trajanja egzodusa, nesrpsko
stanovništvo Bosanske Dubice je protjerano u više od 15 konvoja. Oko 800 je
ostalo i tek od 2000 godine su se Bošnjaci počeli vraćati. Najviše iz Sanskog
Mosta i Bihaća. Moji roditelji su poslije skoro 8 godina muhadžerskog života u
izbjegličkom centru Pontižela kod Pule, Bihaću i Sanskom Mostu, napokon u prvom
masovnom povratku došli našoj kući. Interesantno je da nisu htjeli ostati u
svojim rodnim gradovima Bihaću i Sanskom Mostu, gdje su godinama bili muhadžeri,
nego su se vratili u Bosansku Dubicu. To dovoljno govori koliko je ovaj grad u
srcu ljudi koji su rođeni ili živjeli duže u njemu.
Moja čaršija danas
izgleda puno bolje nego tih mračnih dana
i noći devedestih godina. Moja prva šetnja gradom je protekle u određenoj
tremi. Još od vremena kada sam marta 1993 objavio prvi tekst na dvije srednje
strane tadašnjeg evropskog izdanja Oslobođenja,
praćeno je šta pišem. Dobivao sam i prijetnje da me čeka nož ili metak. Kako mi
se ne može garantovati bezbjednost, i da se svako može vratiti u Bosansku
Dubicu osim mene. Od početka pisanja izašao sam otvoreno imenom i prezimenom ,
spreman na sve. Istina je bila jača od mogućnosti da šutim i prihvatim
nametnutu mi sudbinu. Progovorio sam i
na taj način prenio istinu i olakšao svoju dušu i potrebu da se ne osjećam
poraženim i poniženim. Zločinci imaju svoja imena i prezimena, žrtve takođe, a
budućnost samo može biti svijetlija ako se mrak do kraja rasvijetli. O ovome sam razmišljao koračajući po divnim
mermernim pločama dubičkog centra grada. A tamo sam ugledao lica nekih novih
građana, uz stare , već vremenom načete i ne baš u udarnoj odori i sjaju u
očima. Nisu me prepoznavali, tako da sam bez problema stigao u policijsku
stanicu da prijavim dolazak. Dok je jedan policajac ispunjavao formular, druga
dva su me gledali, pušili i pričali na
ulaznim stepenica. Osjetio sam da je razgovor vezan za mene. Očekivali su moj
dolazak. U malom gradu se sve zna. Onda sam pogled sa njih skrenuo prema ulazu u podrum koji je bio mučionica mojih
sugrađana. Dovedeni nalozima zloglasnih inspektora Ljubana Medića, Vlade Karana
i Mirka Kasabašića, vječitih gradskih autsajdera. Dočekavši svoj momenat tokom
rata privodili su, zatvarali i ako nisu lično tukli onda su gaseći svijetla u
mraku dovodili sa ratišta mlade momke koji su se iživljavali na zavezanim
ljudima. Nikad neću zaboraviti kako su izgledala ledja mog prijatelja Mirze Ćehajica
Kine, jednog od najačih momaka koje je čaršija ikad imala, poslije noći kada su
ga četvorica momaka tukla u policijskoj stanici dok je bio vezan objema rukama
za neki radijator.
Pogledavao sam srpski grb na kratkom rukavu milicionera ne vjerujući
svojim očima da sam ponovo tako blizu tog simbola zločina. Odjednom, uz radosni
pozdrav približio mi se jedan od zapovjednika stanice, dugogodišnji prijatelj
mog brata iz onog boljeg vremena, srdačno me pozdravio i poželio prijatan
boravak u našem gradu uz obaveznu opasku , ako šta trebam da se obratim njemu.
Ponovo sam izgleda dobio privilegije kao nekad dok sam igrajući nogomet bio “razmaženo
gradsko čedo”. Pomislih , gdje ste bili onda, kada nam je svima trebalo samo
reci:” Žao mi je što vam se ovo dešava”. Makar na uho da niko ne čuje. Danas
meni njihove “dušebrižničke” riječi ne znače ništa. Ponovo je proradilo srpsko
lukavstvo pomjeranje svojih odbramenih linija do momenat kada se traži
rehabilitacija njihovih nečasnih dijela, od nas koji smo bile žrtve istih.
Naravno, podosta Bošnjaka pada na ovo misleći da
trebamo sve zaboraviti kako bismo ponovo živjeli skupa i dobro. Za mene
rehabilitacija zločinca ne postoji. A pogotovo zaborav zločina, Postoji
rehabilitacija onih koji su bili zaneseni politikom ali pri tom nisu ubijali ,
silovali, palili, rušili i progonili. I oni trebaju prvo tražiti rehabilitaciju
kod pripadnika svog naroda koji nije učestvovao u genocidu, agresiji i progonu nad Bošnjacima. I
koji je šikaniran od tog istog društva jedva preživljavao i čistog obraza i dan
danas ostao uspravan i pošten . Njih ima i mi znamo ko su oni . Oni su u stvari
jedina nada kompletnom srpskom narodu da se odreknu ideje o dijelenju onog što
se ne može podijeliti. Nije Banjaluka lonac graha da ga kreneš jesti u Bosni, a
završiš negdje iza Kalamegdana. Oni koji misle da mogu tako već su davno
pokupovali vile na Dedinju. Što god to prije njihova raja spozna prije će se
riješiti zabluda. Dodikovi su doselili prije koje stoljeće iz Vlaške kao ovčari
i kulaci i opet će nazad. Tu nema spora.
Danas su trgovi i
ulice Bosanske Dubice uredne. Osjeća se
određena živost i optimizam ljudi. Centrom gradom dominira predivna plaza novog
Zepter centra gdje se smjestilo nekoliko luksuznih lokala, banka, a u pozadini,
na mjestu starog hotela i zidovi novog u gradnji. Zgrada Opštine se renovira
nafinjim mermerom i proširuje u samom ulazu da bi se ubrzala procedura vađenja
dokumeta.Službenici su veoma ljubazni i efikasni. Izvadio sam sva osobna
dokumeta za čitavu familiju u rekordnom roku. Čak i novu BiH vozačku dozvolu. Pripremajući
se i zvanično za glasanje sljedeće godine. Tih dana je temperature dostizala 40
stepeni. Ljudi su jedva čekali da se domognu hladovine i rijeke Une. Grad je
bio pun dubičanaca iz čitavog svijeta. Radilo se na obnovi kuća, pravljenju
novih, uređenju dvorišta. Grad je buknuo u privrednom smislu, prilivom stranih
valuta. Naravno, radi se o malim servisnim uslugama, dok su nekadašnji dubički
privredni nosioci, zatvoreni ili rade sa manje od 10 posto kapaciteta. Naravno
ključ razvoja ovog kraja leži u zapadnom tržištu, koje je na dohvat ruke. Iz
tog razloga ovaj kraj može u budućnosti računati na idelan položaj i blizinu važnih
saobraćajnica. Ali opet sve je lakše promjeniti osim navika ljudi. Beznađe je
tako zarazno i namjerno utiskivano ideologijom u ljude, tako da imam osjećaj da
se srpskim turbonacionalizmom želi i mlada generacija zaraziti do te mjere da
može čekati i sto godina da se mi odreknemo svog grada. A to neće nikada biti.
Ono što me je razočaralo kod mojih prognanih sugrađana ili onih koji su se
vratili , je nedostatak ili nestabilnost institucija koje će učvrstiti potrebu prvo
za političkim prisustvom, pa onda za svakim drugim. Tako se ovog ljeta sve
svelo na druženje na Uni, bez značajnije kulturne manifestacije. To je upravo
ono što i te kako odgovara sadašnjim dubičkim vlastodršcima. Idite vi u
džamije, kupajte se, veselite po kafićima, trošite pare za građevinski
materijal kod nas, uživajte u dobrom bureku kod Kulija na Brdu, dođite da
obavite vjenčanja ovdje (a mi ćemo vam napraviti i video kasete i uzeti podobre
pare za to) i kada dođe septembar vratite se u svoje kreditom kupljene stanove
i kuće širom svijeta i vrtite do besvijesti slike i DVD’ove sa ljetnim
uspomenama. Naravno, nije ovo slučaj
samo sa mojim gradom, slično je i sa mnogo drugih. Opet, tješi me pomisao da
nas niko nije mogao nadurati u čekanju, pa vjerovatno neće ni sada. Ali
dostojanstveno bi bilo kada bi moji dubičanci već sada krenuli u pripremi
sljedećeg ljeta sa mnogo kulturnih sadržaja. Zbog naše djece. Tako će i oni
postati jači a mi u funkciji održavanja prave veze sa našim gradom. Iz osobnog
iskustva znam koliko mi je važno bilo slanje djece u Bosnu ovih godina. Moj san
se ostvario onog momenat kada sam stojao ispred improvizovanog koša i tepiha,
na gradskom trgu i gledao kako dva sina Adnan i Sanjin,sa Samirom i Amirom od
sestre, te Alenom od brata, u timu Krupić, učestvuju kao prva nesrpska ekipa na
tradicionalnom košarkaškom gradskom turniru 3
na 3. Bez ikakvih problema, varnica u utakmicama. To je bio u pravom smislu
povratak u moj rodni grad.
Dalje, u funkciji
popravljanja i sriječavanja naših sumnji u sve što postoji i kreće se, mi
Bošnjaci se moramo oslobodite navike da
nam sve trebaju organizovati Islamska vjerska zajednice i hodže. Čak i folkor i
sport i politiku. Prvo, zna se koji je posao hodža. Ako su oni u stanju da od
hodža postanu imami i efendije u pravom smislu, onda postoji dobra šansa da se
uključe i pomognu i u ostalim sferama naročito povratničkom života. Trenutna
snaga Islamske Zajednice u Bosni i Hercegovini je neupitna, ali mi nikada u
historiji nismo bili narod koji je institucionalno prihvatao vjeru. Nego je to
prvo bilo srcem i dušom, a vjerske službenike po zasluzi. Onoj ljudskoj,
nenametljivoj, običnoj, čisto srčanoj. Dakle moji sugrađani, oslobodite se navike
i pomisli kako hodža Safet mora biti stožer svih inicijativa i aktivnosti, od
vjere, folklora, do sporta i politike.On je mlađahan i ima još dosta da uči. A
hoće li uspješno preći dubički čaršijski prag, ostaje da se vidi. Na njemu je.
I ovaj put, po običaju otvoreno kažem: folklor djeci, politiku odlučnim i sa
kredibilitetom, umjetnost i kulturu istrajnim…i svima će nam biti lakše. Na
kraju i ja imam šansu jednog dana da me dubičani dočekaju promocijom mog pisanog
dijela i osjete kao nekog ko ima viziju. I ne odriče ih se i odvaja od njih,
ali traži da se oni ne odriču ni njega.
Sam Bog zna da bi
volio da nikad nisam doživio izgon i poslije toga napisao ono što sam napisao,
ali ako sam na pravdi Boga, poput hiljada mojih sugrađana i drugih Bošnjaka
širom naše domovine na najpodliji način ponižen tjeranjem sa onoga što je moje
i nikoga drugog, morao sam biti svijedok vremena i napisati da se ne zaboravi.
Zbog same istine i pravde. Da znaju sve buduće generacije kako se zločin nikad
ne isplati i laž magijom utisnuta u mozgove i tijela vodi samo do smetljišta
istorije i civilizacije. Dosta puta sam čuo , čak i od svoje rodbine, pusti to,
mi moramo u pomirenje i ponovo nastaviti živjeti skupa.
Od ovoga mi se želudac prevrne. Ako iko treba tražiti
pomirenje i oprost onda je to buduća srpska generacija a ne mi. Mi se nismo ni
svađali, ni sa kim a ni željeli da se desi ova tragedija. Hvala Bogu da nam ona
opet nije uzela i dušu i srce i mozak i jezik, pa se ponovo uzdižemo iz pepela,
jači i odlučniji nego ikada. Kada
god pomislim na Bosnu i Hercegovinu, prvo mi na um dodje da je
ona
domovina naša.Nemamo druge.Kada god pomislim na Bošnjake, prvo mi na um mi padne da su oni uvijek bili većinsko
stanovništvo u Bosni i Hercegovini.Kada pomislim da nam se ponovo prijeti , kao nekim nestankom, na um
mi padne da je Bošnjaka danas u Bosni i
Hercegovini više nego svih ostalih skupa.Da ne brojim okolo u susjednim
drzavama.
I,
šta dalje!? Sigurno da nema govora o nekakvom životu koji vodi u nestanak nego
u bolji i organizovaniji život u svim segmentima države nam Bosne i
Hercegovine. Mi građani drugog reda u jedinoj domovini koju imamo ne možemo
biti a nikada nećemo ni gurnuti drugog da budu ispod nas, taman im se procenat
brojao ispod jedan. To nama ne dozvoljava ni naša kultura, ni tradicija a pogotovo
vjera. Straha nemamo, a ne želimo ni da se neko boji nas. U strahu su oči
slijepe,usta nijema, uši gluhe. A šta bi mi behara da ne gledamo, sevdaha da ne
pjevamo i ezana da ne čujemo širom naše Bosne i Hercegovine.
No comments:
Post a Comment